De kunstschilder PIET VAN BOXEL (1912-2001) raakte rond 1960 beïnvloed door het medium aquarel en dit betekende een aanzienlijke verandering in zijn werk. In de twee decennia eerder schilderde hij nog voornamelijk olieverfschilderijen met kinderportretten, ambachtslieden, Scheveningse vrouwen, landschappen en stillevens en toonde hij op sublieme wijze zijn talent voor het kunnen doordringen in het wezen en de sfeer van mensen en voorwerpen.
Stillevens en keukenstukken, met daarop vaak een Perzische tapijt, tafellaken, schaal met fruit, Keulse pot, koperen ketel of een aarden kan afgebeeld, schilderde hij vooral in opdracht van de Kunsthandel Gebroeders Koch. Hij werkte al langer met de Gebr. Koch samen, want ook voor de tentoonstellingen en verkoopexposities, die zij in de jaren ’40 in hun Kunstzalen in Den Haag en Amsterdam organiseerden, bracht Van Boxel regelmatig werk in.
Voor het beheersen en verfijnen van de aquareltechniek bestudeerde Van Boxel onuitputtelijk het invallend licht en de steeds wisselende lichtreflecties op voorwerpen om het wezen en de stoffelijkheid van materialen en voorwerpen te kunnen begrijpen. Hij experimenteerde met het vastzetten en vochtig maken van het aquarelpapier. Van Boxel wist uiteindelijk in zijn aquarellen een transparante, wazige en intieme sfeer op te roepen, zonder daarbij het schilderachtige effect met verfijnde kleurschakeringen te verliezen.
Naast stillevens van bloemen en alledaagse voorwerpen, aquarelleerde Van Boxel ook interieurs, (zelf-) portretten, (duin-) landschappen en impressies van de rijke natuur in de Franse Provence. De duinlandschappen kenmerken zich door een lage horizon met veel lucht om een weids uitzicht te creëren. In de aquarellen van de Provence daarentegen kiest Van Boxel voor een hooggeplaatste horizon, waardoor het blikveld van de beschouwer gestuurd wordt naar de voorgrond met berghellingen met rotspartijen en afwisselende vegetatie. Tijdens de wederopbouw en nog tientallen jaren later was Van Boxel onder de indruk van bouwputten, stadsuitbreidingen en andere bouwactiviteiten. Op een bijzondere, eigentijdse wijze werd menig project in Den Haag en omstreken door Van Boxel toevertrouwd aan het papier. Deze werken roepen een bijzondere romantische sfeer op door het uitgebreide gamma van tinten dat als een sfeervolle blauw-grijze voile over de aquarel hangt.
Piet van Boxel, geboren in 1912 te Rotterdam, overleed in 2001 te Den Hoorn (Texel), waar hij sinds 1991 woonde met zijn vrouw Guurtje Zuidewind.