Dorpsgezicht Brielle
4 april 2022
Op 1 april werd herdacht dat precies 450 jaar geleden het vestingstadje Brielle (Den Briel) werd ingenomen door De Watergeuzen en veroverd op het Spaanse garnizoen. Eén van de bekendste gebeurtenissen in de vaderlandse geschiedenis van Nederland.

On April the first 1572 it was commemorated that exactly 450 years ago the fortified town of Brielle (Den Briel) was taken by The Watergeuzen and conquered from the Spanish garrison. One of the most famous events in the history of The Netherlands.
Herman Heuff (1875-1945)
Dorpsgezicht van Brielle - village view of Brielle
Aquarel / Watercolor
Signed and dated 1904
Beschikbaar / available

Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956,
was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in
The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague
impressionist Jan Vrolijk.

Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956,
was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze
Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door
Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich
uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke
omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft
haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van
haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.

Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten. Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht. In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.

Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish