Heerlijk dagje Scheveningen!

23 mei 2022

JOHAN ANTONI DE JONGE (1864-1927) - De Haagse Jonkheer Johan Antoni de Jonge, opgeleid als jurist, tekende en schilderde zijn hele leven. Door zijn afkomst en milieu kon hij tot aan zijn dood een beschermd bestaan leiden en zich maatschappelijk en artistiek volledig ontplooien, zonder ook maar ooit een werk te hoeven verkopen om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien. 

Zijn werk toont een groot natuurtalent. Hij combineerde de tekenstijl en de wijze van ordenen van beeldelementen van de schilders van de Haagse School en de Hollandse impressionisten met het coloriet van de Franse impressionisten tot een eigen herkenbaar handschrift met gevoel voor kleur en lichtval. De Jonge had de gave om zijn gekozen onderwerpen op een intieme, pretentieloze en bescheiden wijze te verbeelden, niet zelden door zijn werken subtiel te omsluieren door een vernevelend lichteffect. 

Veel van de schetsen die aan zijn aquarellen en schilderijen vooraf gingen zijn bewaard gebleven. Deze prachtige studies in potlood of krijt en vaak in combinatie met aquarel, zijn gemaakt in kleine schetsboekjes of op paneeltjes. Het betreft hier vrijwel altijd al autonome kunstwerkjes, maar die werden door hem in zijn atelier nog wel uitgewerkt tot olieverfschilderij of aquarel.

Het werk van De Jonge heeft charme door het aantrekkelijke tijdsbeeld dat hij aanreikt. Vooral op het Scheveningse strand en in het Haagse Bos vond De Jonge zijn inspiratie. Hij aquarelleerde en tekende talloze strandscenes: kinderen, in de weer met schepjes of pootje badend, moeders, gouvernantes en dienstmeisjes op het strand of zittend in rieten strandstoelen.  Maar ook het door hem verbeelde Haagse en Scheveningse leven, de scenes op straat, de parken, de vissersvrouwen, de portretjes, de werkende arbeiders met paarden en karren op het land en de verbeelde kleding van die tijd zijn prachtig weergegeven. Johan Antoni de Jonge onderschatte dan misschien wel zijn eigen kwaliteiten als kunstenaar, maar neemt de beschouwer wel degelijk op een zeer overtuigende en illustratieve wijze mee naar de verdwenen, aangename wereld van het fin de siècle.  


11 maart 2024
The former Gatekeeper’s House (Poortershuisje), built in 1621 with its charming, crooked step-gable, was located at the end of the Binnen-Damsterdiep canal and was one of the most beloved parts of Groningen. Unfortunately, this beautiful location no longer exists.
8 maart 2024
Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956, was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague impressionist Jan Vrolijk.
4 maart 2024
Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956, was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
16 februari 2024
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
16 februari 2024
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.
16 februari 2024
Herman Bogman (1890-1975), an artist whose unmistakable talent and self-critical approach promised that he would become a painter who attracts attention, is inextricably linked with the Hague Watercolourists.
15 februari 2024
Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten. Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht.  In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.
8 december 2022
Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish
9 november 2022
On the right bank of the IJssel River, just before Zutphen, lies the ruins of Nijenbeek Castle. The tower is a remnant of a much larger complex that suffered much from demolition in the 16th century, to build fortifications against the city of Deventer, and from war
Kasteel Nijenbeek
9 november 2022
Aan de rechter oever van de IJssel, even voor Zutphen, ligt de ruïne van Kasteel Nijenbeek. De toren is een restant van een veel groter complex dat veel te lijden heeft gehad van sloop in de 16e eeuw, om versterkingen op te bouwen tegen de stad Deventer, en door oorlogsgeweld.
Meer posts
Share by: