De eierenkoopvrouw

14 april 2022

Eieren te koop voor Pasen – Eggs for sale for Easter 


De eierenkoopvrouw – The egg merchant 

Jacobus Frederik Sterre de Jong (1866-1920) 

Van genrestukken met voorstellingen van een jonge vrouw, mand met eieren en een eierenkoopvrouw wordt verondersteld dat deze een symbolische betekenis hebben. Er zijn voorbeelden bekend waar de verkoopster een ei tegen een lichtbron houdt om te zien of het bevrucht is. In de 16e en 17e eeuw stonden eieren symbool voor het mannelijke seksueel vermogen. Ook is mogelijk dat in dit soort voorstellingen een prikkelende toespeling wordt gemaakt op een denkbeeldige man of wordt deze juist bespot. 


Genre pieces depicting a young woman, a basket with eggs and an egg merchant are assumed to have symbolic meaning. There are known examples where the saleswoman holds an egg against a light source to see if it has been fertilized. In the 16th and 17th centuries, eggs symbolized male sexual prowess. It is also possible that in these kinds of performances a tantalizing allusion is made to an imaginary man or, on the contrary, that he is mocked. 

#oilpainting #olieverf #genrepainting #eieren #eggs #pasen #easter #dutchart #artcollector #interiorpainting #sterredejong #interieur #art #artgallery #kunst #kunstgalerie #artforsale #kunsttekoop #19thcenturyart #olieverfschilderij #vrouw #woman #merchant

11 maart 2024
The former Gatekeeper’s House (Poortershuisje), built in 1621 with its charming, crooked step-gable, was located at the end of the Binnen-Damsterdiep canal and was one of the most beloved parts of Groningen. Unfortunately, this beautiful location no longer exists.
8 maart 2024
Bernard Schregel, born on May 17, 1870, in The Hague and passing away on October 18, 1956, was a versatile Dutch artist. He received his education at the prestigious Academy of Fine Arts in The Hague, where he was taught by prominent figures such as Frits Jansen and the Hague impressionist Jan Vrolijk.
4 maart 2024
Bernard Schregel, geboren op 17 mei 1870 in Den Haag en overleden op 18 oktober 1956, was een veelzijdige Nederlandse kunstenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de prestigieuze Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij onder meer onderwezen werd door Frits Jansen en de Haagse impressionist Jan Vrolijk.
16 februari 2024
Born on January 17, 1894, in The Hague, Ina Hooft lived through an era of art that spanned the first half of the twentieth century, a period rich in artistic upheavals and innovations. Having passed away in 1994 in the Rosa Spier House in Laren, Hooft dedicated her life to art, despite personal setbacks such as the early loss of her parents and severe injuries to her legs due to a faulty medical treatment.
16 februari 2024
Geboren op 17 januari 1894 in Den Haag, doorleefde Ina Hooft een tijdperk van kunst die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw, een periode rijk aan artistieke omwentelingen en vernieuwingen. Overleden in 1994 in het Rosa Spierhuis in Laren, heeft Hooft haar leven gewijd aan de kunst, ondanks persoonlijke tegenslagen zoals het vroege verlies van haar ouders en ernstige verwondingen aan haar benen door een foutieve medische behandeling.
16 februari 2024
Herman Bogman (1890-1975), an artist whose unmistakable talent and self-critical approach promised that he would become a painter who attracts attention, is inextricably linked with the Hague Watercolourists.
15 februari 2024
Herman Bogman (1890-1975), een kunstenaar wiens onmiskenbare talent en zelfkritische benadering beloofden dat hij een schilder zou worden die de aandacht op zich zou vestigen, is onlosmakelijk verbonden met de Haagse Aquarellisten. Zijn artistieke reis, die begon met olieverfschilderijen en zich ontvouwde in de verfijnde kunst van het aquarelleren, toont een voortdurende zoektocht naar expressie en vernieuwing. Bogman's werk, rijk aan detail en emotie, belichaamt een diepe waardering voor de subtiele kracht van kleur en licht.  In de jaren dertig begon Bogman zijn talent te verkennen door middel van olieverfschilderijen, waarbij hij zich voornamelijk richtte op het vastleggen van stadsgezichten, boerenerven en stillevens.
8 december 2022
Sjollema: "Wij hebben geen bindend of verbindend credo, het is moeilijk om in woorden vast te leggen welke picturale waarde voor ons het zwaarste weegt, welke richting ons leidt. Ook water laat zich niet vastleggen, tenzij het bevriest. Wij beminnen wat vliedt. Zoals vissen in het water kunt u ons her en der zien bewegen, groot en klein, van velerlei kleur en gedaante". Sjollema: "We have no binding or binding credo, it is difficult to record in words which pictorial value weighs heaviest for us, which direction leads us. Water can also not be fixed, unless it freezes. We love what flows. Like fish in the water, you can see us moving here and there, large and small, of all colors and shapes." Joop Sjollema (Groningen 1900 - Amsterdam 1990) vissen – fish
9 november 2022
On the right bank of the IJssel River, just before Zutphen, lies the ruins of Nijenbeek Castle. The tower is a remnant of a much larger complex that suffered much from demolition in the 16th century, to build fortifications against the city of Deventer, and from war
Kasteel Nijenbeek
9 november 2022
Aan de rechter oever van de IJssel, even voor Zutphen, ligt de ruïne van Kasteel Nijenbeek. De toren is een restant van een veel groter complex dat veel te lijden heeft gehad van sloop in de 16e eeuw, om versterkingen op te bouwen tegen de stad Deventer, en door oorlogsgeweld.
Meer posts
Share by: